Värimäärittelyä

Pari viikkoa sitten sosiaalisessa mediassa kiersi jännä optinen illuusio. Kuva eräästä mekosta, josta ihmiset eivät päässeet yksimielisyyteen minkä värinen tämä mekko ”oikeasti oli”. Osa näki mekon sinimustana, mutta toiset näkivät kultaista ja valkoista väriä.

”Näköaistimus väreineen syntyy aivokuoren näkökeskuksessa silmien verkkokalvolle heijastuneista kuvista. Siksi värien aistiminen on suurelta osin yksilöllinen kokemus eivätkä kaikki ihmiset koe värejä samalla tavalla. Biologiset edellytykset värien aistimiselle ovat toki kaikille samat” -Tieteen kuvalehti

Arkielämässämme emme usein edes tiedosta sitä kuinka suuressa roolissa värit ovat, mielialojemme ja käyttäytymisemme ohjaajana. Tämä on tietysti elintärkeää tietoa mainonnan tekijälle.

Usein kun katsomme valmista mainoskuvaa emme tule ajatelleeksi sitä kuinka paljon värejä on manipuloitu tuotetta viimeistellessä. Erot tulevat ilmeisiksi vasta sitten kun laitetaan käsittelemätön jä käsitelty kuva vertailuun.

Tässä pieni esimerkki siitä kuinka värimäärittely on kuin piste iin päällä.
Kohteena Taustamarkkinoiden uusi kosintamainos.

Alla näemme vasemmalla käsittelemätöntä raakaa kuvamateriaalia, ja oikealla värimääritelty kuva, jossa on pyritty korostamaan kohtaukseen kuuluvaa romantiikkaa ja turhamaisuutta häivähdyksellä purppuraista sävyä.

01_coloring

Lisäksi kohtauksen huomiopiste, joka on tässä tapauksessa näyttelijättären silmät, on korostettu nostamalla kontrastia ja terävöitystä silmien alueella.

Taustamarkkinat on viime vuosina panostanut merkittävällä tavalla kuvan jälkikäsittelyyn ja värimäärittelyyn.
Tähän tärkeään osa-alueeseen kannattaa tilaajana kiinnittää huomiota tuotantoyhtiötä valittaessa.

Kimmo Lesonen