Tarina – tee se itse?

Aikamme kutsuu jokaisen meistä tarinankertojaksi ja uutistenlevittäjäksi. Olemme kollektiivisesti synnyttämässä mediaa, jota sosiaaliseksi kutsutaan. Enemmän kuin yksi kanava muiden joukossa, sosiaalinen media on uusi tapa jakaa asioita toistemme kanssa. Kuten elämässä muutoinkin, siinä sekoittuvat suloisesti niin tarina ja totuus kuin tiedontuottaja ja –vastaanottajakin.

Tiedonkulun tahti kiihtyy ja uutinen on uutinen tuskin tuntia kauempaa, mutta samalla ilmiön  ja sisällön voima vahvistuu. Kiinnostava tarina tarjoaa hektisessä maailmassa kaivattua pysähtymistä. Se herättää lukijansa ohella hakukoneen, kiihdyttää jakojen määrää  ja jatkaa elämäänsä uutisen jo vanhennuttua.

Mistä ne klikinarvoiset tarinat sitten tulevat? Yksikään ei synny tyhjästä eikä pakotettuna.  Usein parhaat tarinanaiheet piilevät odottamattomissa tapahtumissa, joita maustavat suunnittelemattomat yksityiskohdat. Joskus hyvä tarina on niin lähellä, ettei sitä tahdo itse nähdä. Silloin pieni ravistus  ja uusi katsontakulma on paikallaan. Ulkopuoliset korvat ja silmät näkevät monia asioita toisin.

Pysäyttävä tarina kysyy myös muodollista pätevyyttä. Sosiaalisen median sisältö ehkä ei kaipaa samanlaista siloittelua kuin perinteinen mainos, mutta auttaakseen yrityksen tavoitteenasettelua, se on tehtävä tyylillä, joka on yritykselle omintakeinen. Viime kädessä tarinan voiman pitäisi näkyä yrityksen kassassa.

Videosisältö  kiinnostaa entistä enemmän. Ciscon vuonna 2015 tekemä tutkimus tietää, että elävien kuvien liikenne tulee kasvamaan jopa 80 % osuuteen kaikesta verkon käytöstä. Hyvän videon teko on taitolaji.  Videon kiinnostavuus – ja se tuleeko tarina kerrotuksi – mitataan ensimmäisten  sen äärellä viettettyjen sekuntien aikana. Sama pätee kuvaan ja tekstiin.

Moni yritys kertoo tarinansa itse, moni etsii taitavan kumppanin tarinoita löytämään ja kertomaan. Palveluntarjoajia riittää moneksi. Tärkein kriteeri kumppanin valintaan on varmasti yhteisen kielen löytäminen. Se lupaa, että tarinat tulevat kerrotuksi  tavalla, joka tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.

Omassa työelämässäni tapahtuma- ja media-alalla olen ollut osaltani tekemässä ja jakamassa monta tarinaa niin teatterissa, tapahtumissa kuin lehtienkin sivuilla. Olen nähnyt parhaimmillaan menestystarinan voiman, joka liikuttaa asiakkaita, yleisöä, lukijoita ja katsojia.

Aloittaessani Taustamarkkinoiden tuottajana vuoden 2017 alussa hyppäsin osaksi luovaa tiimiä, joka kertoo menestystarinoita kolmekymmenvuotisella kokemuksella – eläen vahvasti läsnä tässä hetkessä. Tarinat eivät tästä maailmasta lopu, vaikka kanavat ja muodot muuttuvat.

Työkaverini sanoin, me sisällöntuottajat luomme joka päivä uusia maailmoja. Sitä työtä on ilo tehdä.

5 askelta tarinankerrontaan

  1. YDIN Mieti, mikä on sinun yrityksesi aito ydin ja tuo se rohkeasti esille. Älä yritä olla sitä, mitä muut ovat, vaan ole sitä, mikä erottaa sinut muista!
  2. KERRONTA Ole totuudenmukainen, mutta älä arastele värittää. Hyvistä tarinoista vähintään puolet syntyy rikkaasta kerronnasta.
  3. MUOTO Valitse paras formaatti tarinallesi. Onko se teksti, kuva, video, ääni vai kaikkien näiden yhdistelmä?
  4. KERTOJA Ryhdy tarinasi kertojaksi tai etsi henkilö, joka tekee tarinasi näkyväksi. Joskus on hyvä tarkastella omaa tarinaa ulkopuolisin silmin.
  5. KANAVA Mieti oikea kanava tarinasi jakoon. Onko se Facebook, Youtube, yrityksesi verkkosivusto vai jotain ihan muuta?

Tarja Anunti

Taustamarkkinoiden tuottaja, joka taitaa sisällöntuotannon, tapahtumien, mediasäpinän ja mainonnan huippureseptit. Tekee työtään palavalla innolla ja vahvalla intensiteetillä. Vapaa-ajallaan panostaa kotielämään, meditointiin ja ruumiilliseen rääkkiin.