Because I love rotoscoping!

Elokuvat ja sarjakuvat ovat oikeastaan pohjimmainen syy miksi olen ajautunut tälle alalle. Arkinen aherrukseni ei suinkaan ole mitään Hollywoodia, mutta aina silloin tällöin pääsee mainosmaailmassakin tekemään tarinoita ja pikku elokuvia.

Usein, kun teemme mainoksen niin sen kesto on maksimissaan 20 sekuntia. Monirakennus on Kuopiolaisen Leka Volley lentopallojoukkueen yksi pääsponsori ja tällä kertaa mainoksen kestolle ei asetettu mitään rajaa. Joku taisi sanoa että minuutti on rajana. JES! Nyt pääsisimme tekemään kunnon leffaa!

Ja niinhän me sitten teimme ja lopputuloksen näette alla, mutta mennään vähän tarkemmin projektin ytimeen.

Mitä tarvitaan hyvän tarinan kertomiseksi? No tietysti hyvä idea. Ideat ovat kuin lintuja jotka aina silloin tällöin pyrähtävät pääsi sisään, kun olet oikealla taajuudella.

Tällä kertaa lintu pyrähti Sarin päähän ja idean siemen tulikin toisesta elokuvasta, nimittäin Harold Ramisin Multiplicity (suom. minusta on moneksi) elokuvasta, pääosassa Michael Keaton. Joku toinen viisas on sanonut että kaikki ideat ovat pohjimmiltaan kierrätystä ja kierrätyshän on tietysti tärkeää, kuten kaikki tietävät. Monirakennus mainoksen viimeinen kohtaus kertoo mistä tuossa elokuvassa on kyse, jos joku ei ole sitä nähnyt. Ei mennä siihen sen tarkemmin.

Storyboard siis syntyi tuon idean pohjalta ja päätimme tehdä mainoksesta jännitys/komedia tyyppisen genre-sekoituksen. Näyttelijöiksi saimme Leka Volleyn keskitorjuja Kristopher Johnsonin sekä Jani Lahden, joka on näytellyt mm. Tammenrannan kesäteatterissa. Tässä olikin aivan loistava parivaljakko komediallista ilmaisua ajatellen, sillä Kristopherillä on mittaa huikeat 211 cm ja Jani puolestaan on venynyt 168 senttiseksi. Eli kontrasti oli kohdallaan jo lähdössä.

Mainos kuvattiin yhden päivän aikana Kuopion keskustassa yhdessä Monirakennuksen remonttikohteista. Itse olen pääasiassa jälkityöstäjä, mutta tällä kertaa olin mukana myös kuvauspaikalla tekemässä making-offia. Sekin nähtävissä tuossa alla.

Äänityöhön kiinnitettiin myös erityishuomiota ja Turmion Kätilöiden Janne Tolsa teki loistavaa työtä miksaten kauhuelokuvamaisen äänimaiseman komediallisen hiippailu musiikin kanssa.

Viimeinen kohtaus vaati monen tunnin rotoskooppaus työtä, joka tarkoitti tässä tapauksessa sitä että kuvasimme Krisin loppukohtausta varten neljässä eri tilanteessa ja kolmesta Krisistä täytyi irroittaa taustat pois, huh huh! Rotoaminen saattaa joskus olla aika turhauttavaa hommaa, mutta tällä kertaa työ oli niin antoisaa, että jos joku olisi kysynyt miksi teen sitä olisi vastaukseni kuulunut: ”Because I love rotoscoping!”

 

Kimmo Lesonen